
| Du er her: Nyheder om forskning og videnskab / Krop & Sundhed / Hold fiskeolie væk fra sukker | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Hold fiskeolie væk fra sukker14. november 2009 kl. 06:00
Ny forskning viser, at fiskeolie mister sine gode egenskaber og feder langt mere, hvis det bliver spist sammen med sukker. Derfor bør vi undgå at spise kosttilskuddet lige inden desserten om aftenen.
Nu indikerer ny dansk/norsk forskning, at sådan en vane er langt mindre sund, end man skulle tro. Effekten af fiskeolie ser nemlig ud til at være styret af, hvilken mad du i øvrigt putter i munden. Ved hjælp af forsøg på mus og rotter har forskere fra Københavns Universitet - i samarbejde med Nasjonalt Institutt for Ernærings- og Sjømatforskning (NIFES) i Norge - fundet ud af, at fiskeolie gør mus og rotter fede, hvis de vel at mærke spiser den sammen med en god portion sukker. Sukker påvirker sunde olierOpdagelsen overrasker professor Karsten Kristiansen, som har ledet undersøgelsen. »Vi havde forventet, at fiskeolierne ikke ville være fedmefremkaldende. Men det ser ud til, at de gunstige effekter, som man ofte ser ved fiskeolier, bliver påvirket af, hvor meget kulhydrat, man hælder indenbords ved siden af. Det kommer bag på os,« siger Karsten Kristiansen, professor i molekylærbiologi og institutleder ved Biologisk Institut, Københavns Universitet (KU). Jo mere, des værre
»Vi kan se, at effekten afhænger af dosis, men det er svært at sætte en grænse. Vi har været nede på at give 13 procent sukker til mus og rotter. Det er egentlig ikke så meget, men det er nok til, at fedtet begynder at akkumuleres og giver anledning til flere og større fedtceller,« fortæller Karsten Kristiansen. Samme resultat med planteolieDen nye forskning viser samme resultat som en tilsvarende undersøgelse af planteolier.
Karsten Kristiansen understreger, at man ikke kan sætte direkte lighedstegn mellem mus, rotter og mennesker, men man kan sandsynligvis bruge resultaterne som en pejling af, hvordan vores kroppe fungerer. Fiskeolie om morgenenProfessoren anbefaler, at vi fortsætter med at spise vores fiskeolie, men at vi undgår at gøre det på tidspunkter, hvor vi drikker cola eller kaster os over desserten, slikskålen eller en god kage til kaffen.
Resultaterne fra undersøgelsen af kostens påvirkning af effekter af fiskeolie er endnu ikke offentliggjort i et tidsskrift. Det tilsvarende studie på majsolie blev publiceret i Journal of Biological Chemistry i 2008.
Forskningen er bl.a. lavet af dr. Lise Madsen fra KU og NIFES. Den støttet af Det Strategiske Forskningsråd og indgår som en del af arbejdet ved det danske center for fedmeforskning, DanORC.
Log ind
For at kunne kommentere på artikler på skal du være logget på som bruger af videnskab.dk Angiv venligst e-mail og kodeord |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|