Spørg Videnskaben

Kan man dø af grin?
Kan man dø af grin?

Har du et spørgsmål til "Spørg Videnskaben"? Så stil det her!

Seneste nyheder på mail

Få vores nyheder via RSS-feeds

Få vores nyheder via facebook

Videnskab.dk på twitter

Videnskab.dk på youtube

Partnere

Sponsorer:

Mediepartnere:

Samarbejdspartnere:

Tidlig komælk hindrer mælkeallergi

15. juli 2010 kl. 11:07

Hvis babyer får komælksprotein i de første uger af livet, udvikler de færreste mælkeallergi, viser ny forskning.




Modermælk er godt for babyer. Ny forskning viser, at de helt små også har gavn af komælksprotein. (Foto: Colourbox)

 
Ny forskning viser, at babyer, der får komælksprotein i form af modermælkserstatning i de første 15 dage af livet, er godt beskyttet mod allergier senere i livet.

»Kvinder, der dagligt gav deres babyer komælksprotein i de første 15 dage af barnets liv, fjernede næsten fuldstændig forekomsten af allergi over for komælksprotein hos deres babyer,« siger professor og børnelæge Yitzhak Katz fra Tel Aviv University i en pressemeddelelse.

Studiet er det længste og største af sin slags, og forskerne så på, hvad 13.019 babyer havde fået at spise.

Resultaterne viste, at de børn, der fik modermælkserstatning med komælksprotein i de første 15 dage, var næsten fuldkommen beskyttet mod at udvikle mælkeallergi.

Faktisk hele 19 gange bedre beskyttet end børn, der fik modermælkserstatning efter de 15 dage.

Forskerne har for nu kun undersøgt, hvornår babyerne fik modermælkserstatninger og ikke f.eks. sammenlignet babyer på modermælkserstatning med babyer på brystmælk.

Ingen sammenhæng med sojamælk

På trods af, at tidligere studier havde fundet en sammenhæng mellem mælkeallergi og allergi over for sojamælk, fandt forskerne i dette studie ingen sammenhæng.

LÆS OGSÅ

 

 

TEMA om mælk

»Sojamælk er stadig et fornuftigt alternativ for børn med mælkeallergi,« siger Yitzhak Katz.

Han kan på nuværende tidspunkt ikke sige, hvor meget modermælkserstatning, børnene skal have for at få den beskyttende effekt, men han foreslår en enkelt flaske hver aften for de mødre, der ammer.

Der er dog brug for flere studier for at kunne finde den endelige opskrift.

Vigtig information til WHO

De nye resultater kan være vigtig information for verdenssundhedsorganisationen WHO, som lige nu anbefaler mødre at skifte fra brystmælk til mælk på flaske ved seks måneders alderen.

Det er imidlertid omkring eller umiddelbart før den alder, der er den værste periode at give barnet komælksprotein i, siger Yitzhak Katz. Hvis barnet ikke har fået komælksprotein før da, anbefaler han at vente helt til barnet er et år gammelt, før det kan få komælk.

Resultaterne er netop offentliggjort i den seneste udgave af tidsskriftet Journal of Allergy and Clinical Immunology.

Reference og links

Katz et al. Early exposure to cow's milk protein is protective against IgE-mediated cow's milk protein allergy. The Journal of Allergy and Clinical Immunology juli 2010. doi:10.1016/j.jaci.2010.04.020

Læs også på Videnskab.dk:

TEMA: Mælk

Komælk skal være endnu sundere

Mælk giver større chance for overlevelse

Mælk kan meget mere end vi tror

Kan mænd amme?

Ny bog: mælk ødelægger dit helbred

Forskere: Ny mælkebog er uvidenskabelig



Har du en kommentar til denne artikel? Der er 3 kommentarer!
modermælkserstatning 
Af: Karsten  Bomholt 15. juli 2010 kl. 11:52

Artiklen bekræfter kun, hvad jeg tidligere har skrevet:

Ny bog: Mælk ødelægger dit helbred

Jeg fik dog ikke modermælkserstatning, men ægte komælk.

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+10
-14
Vaccination med komælk 
Af: Gert Karlson 16. juli 2010 kl. 12:59

Resultatet viser vel nærmest , at man kan lave en form for vaccination med komælk mod MÆLKE-allergi. Blot kræves det, at komælken indtages af det nyfødte barn inden det bliver 15 dage. Jeg tror, at fremtidens forskning vil vise en tæt sammenhæng mellem alle former for allergi ved komælks-indtagelse.

Jeg hæfter mig ved artiklens slutning hvor der står følgende:

De nye resultater kan være vigtig information for verdenssundhedsorganisationen WHO, som lige nu anbefaler mødre at skifte fra brystmælk til mælk på flaske ved tre til fem måneders alderen.

Det er imidlertid netop den alder, der er den værste periode at give barnet komælksprotein i, siger Yitzhak Katz. Hvis barnet ikke har fået komælksprotein før den alder, anbefaler han at vente helt til barnet er et år gammelt, før det kan få komælk.

Måske en nyttig oplysning til Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen, som jo anbefaler komælk til børn under et år.

Børn der indtager tidlig tidlig komælk får altså ikke mælkeallergi. Det kunne være yderst interessant, at få oplyst om de så i hyppigere grad får andre sygdomme som astmatisk bronkitis, kolik, lungebetændelse, mellemørebetændelse osv., eller om tidlig komælk også forebygger eller forværrer disse immunlidelser.

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+5
-9
Rettelse 
Af: Videnskab.dk Redaktionen 12. august 2010 kl. 15:33

WHO's anbefalinger er ikke amning frem til 3-5 måneder, men helt frem til 6 måneder - og derefter delvis amning frem til 1-2 år. Artiklen er opdateret d.d.

/Redaktionen

Upassende indlæg
Vurder indlæg
0
0

Log ind

For at kunne kommentere på artikler på skal du være logget på som bruger af videnskab.dk
Opret ny bruger eller få tilsendt adgangskode

Angiv venligst e-mail og adgangskode

e-mail: Adgangskode:

Seneste nyheder

RELATERET


Emneord:

DHL Stafet

DHL Stafet

Tusindvis af danskere løber 5 km i disse uger - og har meget svært ved at gå nogle dage senere.

Læs: Hvorfor gør benene først ondt flere dage efter løbet?

Seneste debat

Pakistan har brug for en ...
SV:De milliarder.. (6 minutter siden )
Af: H. Eismark
Hvorfor hjælper mælk på c...
Det er kornene (1 timer siden )
Af: Allan Didriksen
Dansk venturehistorie er ...
SV:Lund og Skype (2 timer siden )
Af: Lars  Thorup
Til debatforsiden

MEST LÆSTE

26. august 2010 kl. 10:57
29. august 2010 kl. 19:01
28. august 2010 kl. 07:02
27. august 2010 kl. 10:02
26. august 2010 kl. 15:30
30. august 2010 kl. 15:31
28. august 2010 kl. 09:37
1. september 2010 kl. 08:45
26. august 2010 kl. 04:05
27. august 2010 kl. 10:54

WHO's vaccine er farlig

WHO's vaccine er farlig

Hvert år dør 100.000 piger i ulande pga. en farlig kombination af A-vitamin og DTP-vaccine.

Læs: Farlig kombination slår 100.000 piger ihjel om året

Vidste du: Hovedpine

Vidste du: Hovedpine

Studier og undersøgelser har vist, at vi har lige så meget migræne, som før computeren og tastaturet blev fast inventar i vores hverdag.

Læs: Ti myter om hovedpine og migræne