
| Du er her: Nyheder om forskning og videnskab / Krop & Sundhed / Flæskesteg er bedre end franskbrød | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Flæskesteg er bedre end franskbrød5. marts 2010 kl. 10:58
Flæskesteg, fløde og et ordentligt lag tandsmør er ikke hovedårsag til hjerte-kar-sygdomme. Det viser amerikansk forskning. I stedet skal vi skrotte franskbrødet.
Fedt fra dyr og mælk har igennem 20 år været udråbt som den store kost-skurk. I stedet lyder de danske kostråd, at vi skal erstatte fedtet med kulhydrater fra for eksempel brød, ris og pasta. Nu viser omfattende amerikansk forskning, at den strategi er forfejlet. Det skriver fagbladet Ingeniøren. En artikel i verdens førende ernæringstidsskrift, American Journal of Clinical Nutrition fortæller, at en række studier af i alt 348.000 personer ikke kunne vise en sammenhæng mellem indtaget af mættet fedt og risikoen for at dø af blodpropper eller andre hjerte-kar-sygdomme. »Folk tror, at fedt er dårligt. Derfor kom vores konklusion som lidt af en overraskelse, selv om andre undersøgelser tidligere har vist noget tilsvarende,« siger en af artiklens forfattere, ernæringsforsker Qi Sun, Harvard University.
Kulhydraterne er mere skadeligeInden du smæsker dig i flødeskum og koteletter, så understreger Qi Sun dog, at fedtet ikke er helt fritaget for skyld. »Men spiser vi mindre mættet fedt, skal det erstattes af noget andet. Mere kulhydrat, særligt de simple kulhydrater, er meget skadelige og øger risikoen for at udvikle diabetes, som igen øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Derfor kan anbefalingen om at spise mere kulhydrat gøre mere skade end gavn,« siger han. Det er således en fatal brøler, at de danske kostråd anbefaler at erstatte fedtet med lyst brød og pasta. Danske forskere er enigeFlere danske forskere bakker op om påstanden. Blandt andet ph.d. Marianne Uhre Jakobsen fra Klinisk Epidemiologisk Afdeling, Århus Universitetshospital, der står bag en af de undersøgelser, som den amerikanske artikel bygger på. »Vi skal passe på med vores fedtforskrækkelse og være åbne over for at forfine kostanbefalingerne,« siger hun til Ingeniøren. Lektor Tine Tholstrup, Institut for Human Ernæring ved Københavns Universitet er også skeptisk over for de nuværende kostråd. »Hvis de kulhydrater, vi spiser, ikke er komplekse, ser de ud til at være mere helbredsskadende end mættet fedt. De danske anbefalinger skulle give mulighed for at spise mere fedt af god kvalitet, dvs. mere monoumættet fedt, og færre kulhydrater,« siger hun.
Nye kostråd i 2012
Fødevarestyrelsen vil ikke revidere de officielle, danske kostråd, før der kommer en ny udgave af de nordiske næringsstofanbefalinger. Det sker i 2012. Det arbejde deltager DTU Food i fortæller forskningschef Inge Tetens.
Log ind
For at kunne kommentere på artikler på skal du være logget på som bruger af videnskab.dk Angiv venligst e-mail og adgangskode |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|