
| Du er her: Nyheder om forskning og videnskab / Krop & Sundhed / Mænd spiser alt for meget salt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Mænd spiser alt for meget salt24. januar 2010 kl. 06:00
Unge mænd indtager mindst dobbelt så meget salt som anbefalet, viser ny svensk undersøgelse.
En svensk undersøgelse udført i et samarbejde mellem Sahlgrenska akademin og Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Sverige viser, at unge mænd spiser mindst dobbelt så meget salt som anbefalet.
Personer, som indtager meget salt, har en forøget risiko for at få for højt blodtryk - og dermed hjerte- og karsygdomme. Nyrerne kan også blive beskadiget af for megen salt i kosten. Dobbelt så meget salt som anbefaletOmkring 100 mænd i 20-års alderen deltog i den svenske undersøgelse. Forskerne tog urinprøver og stillede spørgsmål om deres spisevaner. Analyser viste, at de unge mænd indtager mindst dobbelt så meget salt som verdens- sundhedsorganisationen WHO anbefaler, nemlig max seks gram om dagen. De unge svenskere i undersøgelsen lå på mindst 12 gram dagligt. Det svarer meget godt til danske tal fra Fødevarestyrelsen, som anslår, at danske mænd i gennemsnit får 9-11 gram salt pr. dag og danske kvinder 7-8 gram pr. dag. I de Nordiske Næringsstof-anbefalinger anbefales det, at saltindtaget reduceres til 7 gram pr. dag for mænd og 6 g pr. dag for kvinder. Kommer især fra færdige produkter
Food Standards Agency har tidligere anslået at 75 procent af saltet kommer fra færdigretter, oplyser det norske Helsedirektoratet. Behov for klarere reglerUndersøgelser i England, Danmark og USA antyder, at det salt, vi selv tilsætter maden hjemme, kun svarer til 10 til 15 procent af det totale indtag. Desuden har danske undersøgelser vist, at kantinemåltider og restaurationsmad kan have et meget højt saltindhold. Nogle typer pizza indeholdt så meget som 11-14 gram salt per portion. »Hvis den totale mængde skal reduceres, er der behov for klarere regler for, hvor meget salt fødevareindustrien kan bruge i deres varer,« siger Hulthén i en pressemeddelelse fra Sahlgrenska akademin.
Hvor meget den enkelte person tilfører sin mad kan selvsagt variere meget, men den generelle anbefaling fra sundhedsmyndighederne er at reducere indtaget.
© forskning.no. Oversat af Johnny Oreskov
Log ind
For at kunne kommentere på artikler på skal du være logget på som bruger af videnskab.dk Angiv venligst e-mail og adgangskode |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|